We begrijpen dat reiniging van meubels, tapijt, trapbekleding voor veel mensen best wel een beetje spannend is. Zeker als het de eerste keer is dat je ons over de vloer krijgt. Er kunnen dus nogal wat vragen bij je leven over het hoe en wat. We geven je hier wat meer informatie en beantwoorden hier de vragen die we vaak krijgen (FAQ) van klanten. We horen het natuurlijk graag als er na het lezen van deze vragen toch nog vragen zijn. Je kunt daar het beste het contactformulier op deze website voor gebruiken of ons bellen op
085 1060938 – algemeen nummer kantoor Of Whatsapp 06 83 71 17 96
Opdracht informatie De Meubelreiniger
Hartelijk dank voor je opdracht.
Wat hebben jullie nodig op de dag dat jullie komen reinigen?
Stroom: we gebruiken voor de reiniging een machine die op stroom werkt.
En dus hebben we 1 vrij 220V wandcontactdoos nodig in de buurt van de reinigingsplaats. Omdat het snoer aan de machine ca. 5 meter is, is er (bijna) altijd wel een vrije wandcontactdoos beschikbaar.
Warm water: naast stroom hebben we warm water nodig. We hebben zelf een 10 liter emmer bij ons. Aanwezigheid van een tappunt voor warm water is dus voldoende om aan de slag te gaan.
Ruimte: voor het reinigingswerk hebben we ruimte nodig.
Bij het reinigen van banken, fauteuils en stoelen is het opzijschuiven van de salontafel vaak voldoende om die ruimte te creëren.
Staan er veel (kleine) objecten rondom de bank of fauteuils? Dan willen we je vragen deze even te verwijderen zodat we makkelijker bij de te reinigen objecten kunnen komen. En natuurlijk ook om te voorkomen dat we dingen omstoten tijdens het werk.
Voor het reinigen van een vloerkleed hebben we minimaal een ruimte nodig die gelijk is aan het vloerkleed.
Voor het reinigen van trapbekleding en vastliggende vloerbedekking moet de hele trap en de ruimte van de vloerbedekking vrij gemaakt zijn van losse objecten.
Kunnen jullie buiten reinigen?
Het buiten (in de open lucht) reinigen van meubels is in de meeste gevallen niet mogelijk of aan te bevelen: het is te koud of juist te warm. Ook de aanwezigheid van bomen en struiken heeft een negatieve invloed op het werk. Er vallen altijd blaadjes of andere zaken uit de bomen die vast blijven plakken op de natte meubels.
En dan hebben we ook nog over vogels die even pauze nemen op de rugleuning en dan vervolgens even wat laten vallen.
Daarnaast is buitenlucht nooit schoon.
Niet ideaal dus!
Welke temperatuur moet het in de ruimte zijn waar jullie reinigen?
De meubels worden nat gereinigd en moeten dus drogen. Het droogproces gaat bij een lage temperatuur te lang duren en er is dan een grote dat er schimmel gaat ontstaan. Een temperatuur van 18 graden Celsius is dus minimaal nodig. Liefst nog wat hoger.
Daarnaast is een goede ventilatie van de ruimte belangrijk. Hoe meer luchtverplaatsing en verversing er is hoe sneller het drogen zal gaan.
Het gebruik van een ventilator versnelt het droogproces nog meer.
Verwijderen jullie ook geuren?
Ja, want ieder reinigingsproces zal in principe de veroorzakers van vieze geurtjes verwijderen.
Aanwezige vuil en eet- en drinkrestanten zorgen over het algemeen voor deze vieze lucht. Als de bron van die gebruiksgeurtjes weg is zal ook de vieze geur weg zijn.
Zijn alle geurtjes door een reiniging te verwijderen?
Nee, helaas niet.
Heel lastig (of helemaal niet) te verwijderen zijn rook -of nicotinelucht, urinelucht en schimmellucht (muf).
rook/nicotine
Misschien dat we een hoeveelheid geur uit de meubelstof halen maar rooklucht kan ook in de vulling of zelfs het frame zitten. Zeker als er lang en veel gerookt is.
urine
Urinegeur kan alleen verwijderd worden door het neutraliseren van de urinekristallen. Dus niet door het uitvoeren van een reiniging. Wij adviseren het gebruik van UF2000 om urinegeur aan te pakken
schimmel
Aanwezigheid van schimmel en een muffe lucht is vaak een teken dat de ruimte te vochtig is. In plaats van reinigen is het dan beter om eerst de oorzaak weg te nemen.
Beschermen jullie de vloer bij het reinigen?
Omdat we altijd op locatie reinigen (huis of zaak) zorgen we eerst voor een goede en veilige werkomgeving.
Dit doen we voornamelijk om te voorkomen dat de vloer door reinigingsvloeistoffen of krassen beschadigd gaat worden.
Om dat te realiseren leggen we op de grond een groot zeil neer en daarboven op leggen we dan weer verhuisdekens.
Zo beschermen we je vloer optimaal tegen nat worden en schade.
Bekijken jullie eerst de meubels voordat jullie gaan reinigen
Voordat we overgaan tot het reinigen van je meubel(s) of tapijt inspecteren we de meubel(s)/tapijt en nemen we wat foto’s. Als we tijdens de inspectie vlekken (of schade) constateren waarvan we zeker weten dat die door het uitvoeren van een reiniging niet verwijderd worden, zullen we dat zeggen.
Dit zijn meestal vlekken die het gevolg zijn van gebruik van verkeerde reinigingsmiddelen of reacties van de meubelstof op de gemorste zaken. Vooral olie en vetvlekken op natuurlijke stoffen als katoen, zijde, linnen en wol zijn lastig te verwijderen. Ook geconstateerde beschadigingen worden besproken.
We zullen dan in elk van deze gevallen bepalen welk resultaat door ons haalbaar is en wat mogelijke gevolgen van de reiniging kunnen zijn. In overleg komen we dan tot een aanpak of besluiten we om te stoppen.
Testen jullie de kleurechtheid van de stof?
Als we twijfelen aan de kleurechtheid of als we vreemde reacties van de stof verwachten, testen we de stof eerst op een onzichtbare plek met water en de door ons gebruikte reinigingsproducten.
Dit is geen garantie dat er echt helemaal niets kan gebeuren want soms “verkleuren” meubelstoffen juist alleen tijdens het droogproces.
Ook felgekleurde meubelstoffen (bijv. rood) kunnen tijdens de test geen kleurstoffen afgeven terwijl dat bij het reinigen duidelijk wel te zien is aan het afgezogen water. Hier is helaas niets aan te doen. Vooral gekleurd katoen heeft de neiging snel kleur los te laten bij een natte reiniging.
Hoe gaat de reiniging in zijn werk?
We starten de reiniging met het voorbehandelen van eventueel aanwezige vlekken.
Ook nu kan het nog voorkomen dat er vlekken zijn die echt niet meer uit de stof of tapijt te halen zijn.
Er kunnen situaties zijn waar het gemorste de stof of kleur ernstig beschadigd heeft.
Een voorbeeld daarvan is een chloor- of bleekvlek.
Maar ook andere zaken kunnen permanente schade veroorzaakt hebben. Denk daarbij aan vlekken op oliebasis, hitte door een stoomreiniger, verkleuringen, enzovoort. Meestal krijgen 95-98% van de vlekken er wel uit. En in de overige paar procenten een resultaat bereiken dat de vlek minder zichtbaar is
Na de vlekbehandeling gaan we de meubelstof of tapijt met water, waar schoonmaakmiddel aan toegevoegd is, grondig reinigen. We gaan het vastzittende vuil los maken van de meubelvezels en/of tapijtpolen en via een spoelproces halen we het losgekomen vuil van de stof af.
Dit is een heel belangrijke fase want het losgemaakte vuil moet worden afgevoerd. Als er niet goed gespoeld wordt zal het vuile water erop blijven liggen en weer opdrogen. Met gevolg dat de meubelstof of het tapijt na droging nog steeds vuil is. Dit proces van spoelen zullen we herhalen totdat we tevreden zijn met het behaalde resultaat.
Maakt de machine die jullie gebruiken herrie?
De machines die we gebruiken maken best wel wat geluid (ca 80dB) en kan als irritant ervaren worden.
Inspecteren jullie ook weer na de reiniging
Na de reiniging inspecteren we samen het meubel of tapijt op het bereikte resultaat en geven een toelichting op eventueel nog aanwezige vlekken of schade. Ook geven we een onderhoudsadvies.
Hoe lang kan ik de meubels na een reiniging niet gebruiken?
Als we alleen reinigen (zonder impregneren) kun je weer gebruik maken van je meubel als de stof droog is. Dit kan na een paar uur zijn maar soms ook wel meer dan een dag duren.
Als we na de reiniging op de meubelstof een impregneerlaag hebben aangebracht kun je zeker 24 uur niet op de meubels zitten. De impregneerlaag heeft 24 uur nodig om optimaal op sterkte te komen.
Hou hier dus rekening mee met eventueel geplande bezoeken of andere activiteiten.
Wanneer mag ik weer op het tapijt lopen?
Op vochtig tapijt of trapbekleding kan gewoon gelopen worden. Maar beter niet met schoenen aan want er kan vuil onder de schoenen zitten die direct weer in het tapijt trekt.
Wanneer en hoe moet ik betalen?
Je krijgt een paar dagen voor de afspraakdatum via de mail een digitale factuur van ons. Deze hoef je uiteraard niet vooraf te betalen. Het betalen kan na de reiniging gedaan worden. Daarvoor heeft onze medewerker een mobiel PIN-apparaat bij zich.
Ben je ook weer toe
aan schone meubels?
Vraag dan direct een gratis en vrijblijvende offerte aan.